torsdag 7 maj 2009

I Apans öron

Eftersom min vän Fröken K under hela förra veckan tjatade hål i huvudet på på mig om en Spotify-lista med det udda temat Högmod har jag nu satt ihop en sådan lista.

En uppgift som alla ska veta inte varit speciellt lätt fixa eftersom tillståndet högmod inte ger särskilt stor marginal för att bli riktigt inprickad.
Det är nämligen väldigt enkelt att hitta något annat tillstånd som till exempel självsäkerhet, dryghet eller bara vanlig dumhet (En mer exakt förklaring på tillståndets symptom och representanter hittar ni här).

Men nu till listan, en lista som innehåller en del "mitt-i-prick"-högmod och en del långskott.


Superman - The Pinks: Varför inte börja med en grabb som vanligtvis sjöng om 25-åringars kärleksproblem trots att han bara var tio år själv. Här stämmer dock Robban Andersson i The Pinks upp i en bit om att han är Superman. Om det var detta högmod som gjorde att han till slut blev fotograf på Expressen är mer oklart.

Jag Är Gud - Eva Dahlgren: Varken låt i sig eller Eva Dahlgren doftar egentligen speciellt mycket högmod. Men en låt vars titel är “Jag Är Gud” måste ändå på något med på en lista där ämnet Högmod avhandlas.

Fredrik Snortare & Cecilia Synd - Petter: Här kommer vi fram till listans första lilla långskott. Killen i låten är ju inte direkt patologiskt högmodigt utan mer bara Stureplan-bratig. Men nog kan man ändå skymta en aning tokig självsäkerhet i Fredrik Snortare, må så vara understöd av koks.

Shaft - Isaac Hayes: Efter världens längsta intro, som bland annat tv-sporten snott en del av till sin signaturmelodi för Sportspegeln, öppnar en av soulens mästare Isaac Hayes upp blombladen till en riktig högmodsros. "Who's the black private dick. That's a sex machine to all the chicks? Shaft!. You're damn right ..."

Tänk Om Jag Hade En Sabel - Cornelis Vreeswijk: Marscher är alltid högmodiga. Här handlar det också om en man som vi hugga och skära samtidigt som han sitter på en häst. Crazy och raka vägen till Låsta paviljong för boende med folk står att de är Napoleon,Karl XII och Gudom ni frågar mig.

(Get Up I Feel Like Being A) Sex Machine - James Brown: Borde egentligen bara räcka med att skriva James Brown för att alla krav ska vara uppfyllda för den här listan. Ja jag tror det räcker så.

God Bless America - Céline Dion: Högmodets största borg finns på andra sidan Atlanten. Här slår deras fånighetsmätare i botten när kanadensiskan Céline Dion ger sig på den mest högmodiga hyllning som någonsin skrivits åt ett land. Det är också en låt som fick Pete Seeger att gå i taket och skriva motreaktionslåten "This Is Your Land".

I Was The One - Elvis Presley: Bara låttiteln ger ju en ledtråd om vad Elvis tycker om sig själv i den här låten. Elvis är övrigt också det en man som då och då balanserade på högmodets vanvettiga stup. En djävla kille var han hur som helst.

Midsommarafton I Himalaya - Tomas Ledin: Att skriva en låt om att fira Midsommar i Himalaya är väl egentligen bara mest pretentiöst. Men den gode Ledin har under hela den senare delen av sin karriär gjort sig skyldig till så många uppblåsta och högmodiga stunder att han ändå förtjänar en plats.

Ja Just Du Ska Va Gla - Magnus Uggla: Det kan vara svårt att tro det efter alla låtar om hotta brudar och pärlor åt svin. Men en gång i tiden var Magnus Uggla ganska tuff. Här är han tuff hela vägen över gränsen till högmodheten när han sjunger "Ja just du ska da gla att du får va med mig ikväll"

Snoop Dogg - Snoop Dogg: Nästan inget är lika högmodigt som att sjunga en visa om sig själv och döpa den till sitt namn. Snoop Dogg gör detta samtidigt som han stoppar in lite sköna rim och svordomar.

Stor Som Gud - Martin: Martin Svensson är utan tvekan bland det fem sämsta saker som svenskt musikliv har fått fram genom åren. Men han är också mannen som skrivit rader som "Så stor är jag. Så stor som Gud" och vad värre är. Det är skrivit utan någon som helst ironi, vilket gör det det nästan kriminellt.

Vargen Äter Dunderhonung - Bamse: Många beskyller Bamse för att vara högmodig. Men inget kan tyvärr vara lika fel. Bamse är sjukligt präktig och redig. Vargen däremot, är något vanvettigt högmodig i den historia där han äter Dunderhonung och malligt svänger på svansen och säger de legendariska orden till Bamse och hans vänner: "Nej men se. Får jag storbesök. Vad kan detta stiliga sällskap vilja mig?"

3 kommentarer:

  1. Jag känner mig lite osäker på om Högmod är något dåligt, eller något bra? Och var du står i den frågan? Din ton känns ju aningen ironisk av någon anledning.

    SvaraRadera
  2. Och Eva Dahlgren var förövrigt med i "Efter tio" idag och kallade sig själv "Guds ängel", så hon är nog lite högmodig ändå.

    SvaraRadera
  3. Det är ju fantastiskt sagt av Mighty Eva.

    I frågan om Högmod är även jag lite kluven.
    Men för det mesta är det ju ganska uppfriskande och roligt med människor om tappar fotfästet.

    Sedan kan jag ju inte avfärda tillståndet helt och hållet då jag själv ibland blir beskylld för att vara högmodig och ha dålig självbild.

    SvaraRadera