onsdag 6 mars 2013

En episkt stor del av min uppväxt


Jag blir bara tårögd av att se denna bild.
Dels på grund av motivet, men också naturligtvis på grund av tidningen.

Oj oj oj vad många gånger man sprang hem från skolan och annat för att man visste att det låg ett nytt fräscht nummer av denna bibel blandad med sportfakta och sportserier.

Alla som, tillsammans med mig, var med under tidningens storhetstid kan ju rabbla favoriter dag ut och dag in men jag nöjer mig med att lista min Topp 5.



1) Greppet Direkt - Gordon Stewart var målvakten som alltid räddade, även om så var både halt, synskadad eller döv. Dog under flygkrasch och efterträddes i serievärlden av sonen Rick i "Arvtagaren".

2) Åshöjden - Säg det lag som gått snabbt upp i seriesystemet som inte kallats för verklighetens Åshöjden. En kittlande serie som närde drömmar om att även små lag lyckas.

3) Super-Mac - Med löd i dojan så nätet stod som en stjärngossestrut kom han från Yttre Hebriderna och tog världen storm. Hade en galen farsa och ett får som hette McMutton. Vi ska inte heller glömma den vresige managern i Prince Park, McWhacker.

4) Johnny Puma - Lätt och fin i kroppen hade han aldrig långt till ett vinnande grepp i wrestlingringen. En annan lustig grej var att trots att hans polare Splash aldrig var speciellt mycket att hålla i handen när stora åskan gick körde de båda oväntat ofta tag team-matcher ihop.

5) Bullen - Om Super-Mac sköt som en häst var Kevin "Bullen" Mouse den lite mer tekniske finliraren som hade en bananskruv ingen sett maken till. Bullen och Super-Mac hade en kombo i slutet av Buster-tiden, men denna serie lyfte aldrig riktigt.

Bubblare: Skid Solo - Fråga mig inte varför, men jag var alltid svag för racestjärnan Skid Solo och följde hans framfart på banorna med största intresse. Jag är ganska ensam om detta intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar