fredag 9 april 2010

Veckans musikvideo

Nej nu har det varit alldeles för lite Synthpop/House/Post-punk/Techno/New Wave/Alternative-musik på nätet den senaste tiden och därför ska vi nu råda bot på detta.
För det är just detta schizofrenspretiga musiklandskap som veckans artister tillskriver sig själva.

New Order heter bandet är det som uppstod likt Fågel Fenix ur askan av det gamla Manchester-bandet Joy Division sedan sångaren Ian Curtis tagit livet av sig.
Joy Division ska jag inte nämna mer än att det är ett band som alla som tror sig gilla musik på riktigt tycker är superbra och alla andra som är av en annan åsikt är krokade.

Om New Order ska jag egentligen inte skriva mer än att de, förutom denna låt "True Faith" har superhiten "Blue Monday" på sitt samvete samt att den gamle Liverpool-hjälte John Barnes har rappat med gruppen i deras låt "World In Motion" som var Englands låt officiella låt fotbolls-VM 1990.

Många tycker att "Blue Monday" är deras bästa insats i historien men då kan jag bara anse att dessa människor omöjligt kan ha hört "True Faith" med tvättade öron. "True Faith" är en av de låtar som har drabbat mig hårdast när jag hörde den första gången.
Varför?
Det vete fåglarna. Kanske var det teckenspråket i låten, kanske var det de roliga skumgummidräkterna. Bra är det i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar