Heavy Rain
Playstation 3
(Quantic Dream/Sony)
Betyg: 4 Herr Nilsson
”Videospelens framtid.” Så sa en kollega till mig om spelsätt i nya Heavy Rain.
Och det är väl bara att instämma att spelet är något nytt inom spelvärlden då kontrollen är väldigt omvälvande i detta PS3-exklusiva spel.
För numera går vi inte framåt med en styrspaken och tittar sig omkring med den andra. Styrspakarna används till annat, öppna dörrar, skruva upp burkar, och promenanden görs med en axelknappen. Och för första gången har Sony äntligen fått ett spel som använder handkontrollens rörelsesensorer på mycket bra sätt.
Så vad är då Heavy Rains problem?
Tempot när vi genom fyra olika karaktärer ska leta reda på en hänsynslös barnmördare är för min smak stundtals alldeles på tok för långsamt och segt med långa och ganska meningslösa monologer som inte för spelet.
Det gör dock att Heavy Rain är ett av marknadens snyggaste spel och ett av de spel som allra mest liknar en spelfilm i sin dialog och ”klippning”. Detta är dock också ett av spelets svagaste punkt då det är ofta tv-spel man vill spela och dvd man vill titta på.
Dante's Inferno
Xbox 360/Playstation 3/PSP)
(Visceral Games/Electronic Arts)
Betyg: 3 Herr Nilsson
Om Heavy Rain representera det nya sättet videospel står Dante's Inferno sannerligen för det gamla hederliga konceptet med snabba följder av knapptryckningar i ett klassiskt hack 'n' slash-spel.
Nu är dock Dante's Inferno med sin 700 år gamla Den Gudomliga Komedin-story betydligt mer intressant än ett dussinspel i genren.
Grunden är i alla fall du som spelar ska leda Dante genom helvetets nio kretsar och fram till Beatrice i paradiset. På vägen träffar på alla helvetes mest otäcka varelser som du ska ta hand på enklast möjliga sätt, genom att hacka sönder dem.
Rolig idé med att göra ett spel med ett manus som följer en litteraturklassiker. Det som drar ner betyget är att man har sett själva spelandet ett par gånger tidigare, framförallt i God of War.
Riktigt bra är det dock även om det som sagt sagt känns väldigt GoW.
Bioshock 2
Xbox 360/Playstation 3/Pc
( Gearbox/2K Games)
Betyg: 4 Herr Nilsson
Varför ändra ett vinnande koncept. Så har verkligen utvecklarna på ”bakom Bioshock tänkt. För vad är det man har gjort inför släppet av Bioshock 2?
I stort sett ingenting och utvecklarna verkligen resonerat som att ”är det en uppföljare så är det”..
Okej för att man denna gång spelar tio år framåt i tiden som en Big Daddy men annars är det nästan exakt samma visa igen. Samma fiender och samma gamla fuktiga Rapture City.
Nu gör inte det inte så mycket att vi enbert får nästan försumbara förändringar då spelet fortfarande är lika bra och beroendeframkallande som första gången vi hamnade i Rapture City.
Ett superspel som tappar sitt allra högsta betyg på att nytänkande är minimalt. Men bra är det.
Ja just det ja. Ett onlineläge har kastats med, men det är numera så pass standard att knappt är värt att nämna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar