torsdag 14 februari 2013

Spelhörnan

Dead Space 3

Xbox 360/PS3/Pc
Visceral Games
Betyg: 2 Herr Nilsson


Tyvärr blev det som jag hade befarat med det senaste spelet i Dead Space-serien.
För även om man även denna gång hade en del förhoppning om att denna rymdskräckis, man har till och med inkluderat ett sökande efter en tjej, skulle bli bra blir utfallet enbart en axelryckning.
Visserligen är det stundtals väldigt tryckt stämning och hopplösheten ligger alltid på lur bakom nästa hörn men det blir aldrig riktigt riktigt intressant.

Störst förklaring till detta finns i att storyn som kan tyckas som ambitiös saknar en röd tråd och ordentlig styrning.
Känslan man får är att det är ett gäng glada programmerare som knackat kod, eller hur man nu gör, så fingrarna blivit blodiga, men det inte har funnits någon person som haft Vegamössan på sig och styrt utvecklingsskutan.
Resultatet blir en konstigt hoppande story som har stora luckor.

Och när vi ändå är inne på saker som är mindre bra måste jag även bara slå ner på styrningen som känns som en arkefakt från det förgångna. Det tar en kvart att vända sig om och sikta är stört när omöjligt, i alla fall för en gammal apa som mig.

Den stora förhoppningen med spelet inför releasen, co/op-läget, blev inte heller det så bra utan mer som resten av spelet, halvdant..
Visst det är kul att lira med någon och dela den skräck som finns i spelet, men upplägget lämnar en del att önska.
Framför allt det faktum att man då och då tvångsförflyttas dit ens kompis, ett faktum som är helt absurt och ofattbart.

Så som sammanfattning kan man bara konstatera att denna spelserie aldrig kommer att komma från lovande till riktigt bra. Vad det beror på vet jag inte men Visceral Games för det aldrig att lyfta och efter tre försök kanske man bara låta det bero och gå vidare med andra projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar